DEN TIONDE MANNEN Rotating Header Image

Multimodalitet

Jag är av den åsikten att om det ska vara bilder med i läromedel ska de tillföra något, inte för att testa om barnen fortfarande kan lösa uppgiften efter begreppsförvirringen som uppstår när bild och text inte hör ihop.

Multimodal?

Den här uppgiften fungerar fram till delfrågorna d och e, där facit på fråga d säger: 5 och 6, 10 och 12, 15 och 18 år, etc. Och på e: 6n och 5n.

Och det är nu problemen börjar för mig, bilden säger mig att om man är skallig och har ETT ljus i tårtan när man fyller år då har man i alla fall passerat 40, så ≈ +40 på formeln stämmer bättre tycker jag. Men det största problemet är egentligen själva inramningen, varför har de båda tagit så stor del av sin tårta själva? Vi får ingen bakgrundsinformation, men det känns som det är på en arbetsplats där avdelningen per automatik köper in en tårta till den som fyller år, och nu står Oskar och Frida där själva, inga andra har kommit för att sjunga för dem, det är därför de tar så stora bitar, för att medelst mat döva smärtan som växer i bröstet, det kallas vuxenmobbing, så nu har matematiklektionen växt till att omfatta SO/NO-ämnena också, ett viktigt värdegrundsarbete får ta sin början här också, hur man ska bete sig mot sin nästa, och att det är viktigt att studera hårt så man får bra betyg och en bra utbildning, för det ger friheten att när det ser ut så här på arbetsplatsen, ja då säger man upp sig och byter jobb.
Är det det här som kallas ämnesövergripande? Det är tur att jag har 5 terminer kvar för nu är begreppsförvirringen total.

Comments are closed.